7 January 2014

Sharing by a Mum - In Dutch

Photo of Parent-Child is taken in Singapore in 'Sharing Dance with you Child' session, the sharing by a mum below is a similar programme in Netherlands. Photo taken by Jeroen Rutten, my husband.



De "Sharing Dance with your Child" sessies waren in de eerste plaats heel erg leuk om te doen. Ik had het idee dat mijn dochter van 2 het ook erg leuk vond dat we samen ergens aan meededen op een andere locatie. Het is niet alleen het kind dat deelneemt. Je doet samen als ouder en kind mee. 

Daarnaast leerde Elizabeth mij al spelender- en dansenderwijs op een nieuwe manier kijken naar de bewegingen van mijn kind en leerde mij zo eigenlijk de bewegingen van mijn kind te lezen. De communicatie met peuters (mijn peuter althans) is niet altijd even makkelijk aangezien ze zich verbaal nog niet helemaal verstaanbaar kunnen maken maar we hebben niet alleen spraak nodig om inzicht te krijgen in wat er in een kind omgaat. Elizabeth liet mij door de fysieke bewegingen te benoemen die zij mijn dochter zag maken terwijl wij aan het dansen waren, zien waar mijn dochter mentaal mee bezig is. Het springen, het hurken, het ordenen, het klein maken, het strekken, het stampen etc.. Allemaal uitdrukkingen die laten zien waar ze zoal mee bezig is (krachtmeten, geborgenheid, zindelijkheid, plek zoeken in en aarden op de wereld etc.). 

Daarnaast leerde ze hoe je met simpele attributen zoals sjaals de interactie kan vergroten en gunstig kan beïnvloeden door je kind te helpen of juist in controle te laten zijn. Ook het spiegelen van elkaar en het volgen of juist leiden beïnvloedt de interactie. Je leert op een leuke manier een nieuwe vorm van communiceren. Het helpt natuurlijk ook bijzonder dat Elizabeth zelf  een fijne en warme persoonlijkheid is en zij interfereerde of hield zich juist afzijdig op de juiste momenten zodat het uiterste uit de tijd kon worden gehaald. 

Ik had heel graag aan de sessies die Elizabeth ook doceert aan ouders /baby’s willen deelnemen toen mijn dochter nog zo klein was. Wie weet had me dat een heleboel hoofdbrekens gescheeld maar het had me in ieder geval meer inzicht kunnen geven in dat soms ondoorgrondelijke karaktertje waardoor je sneller vertrouwt zult raken met je kind wat door sommigen wellicht als iets vanzelfsprekends wordt gezien maar zeker niet altijd geldt. ~ Mieke

Thank you Mieke for sharing about the sessions which is held in Netherlands. Interested in our programme, visit our Embodied Movement website for more information. Registration is also available on our website. New classes are starting this week. If the time does not fit you, welcome to email for a possible new time slot.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts